Monday, October 22, 2012

Melayu sudah muak DAP


  • Foto
    Najib bersama Soi Lek pada majlis Perasmian Perhimpunan Agung MCA ke-59 di Wisma MCA, Ampang.
  • Foto
    Najib berucap pada Perhimpunan Agung Tahunan MCA Ke-59 di Dewan San Choon, Wisma MCA.
  • Foto
    Gelagat perwakilan ketika Perhimpunan Agung Tahunan MCA Ke-59.
  • Foto
Kuala Lumpur: Datuk Seri Najib Razak berkata orang Melayu sudah muak dengan DAP dan mencabar parti itu meletakkan calon di kawasan majoriti pengundi Melayu pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

“Jika DAP parti berbilang kaum, saya cabar mereka bertanding di kawasan Parlimen orang Melayu. 
“Orang Melayu sudah muak dengan DAP... semua tu adalah mengarut,” kata Perdana Menteri di depan lebih 2,000 perwakilan dan pemerhati pada Perhimpunan Agung Tahunan MCA, Ke-59 di Wisma MCA, di sini semalam. 

Bagaimanapun, Najib berkata pembangkang termasuk DAP terus melaung-laungkan kononnya mereka lebih demokratik berbanding BN.

"Jika ingin tahu sama ada mereka parti demokratik atau tidak, tanya (bekas Naib Presiden DAP) Tunku Abdul Aziz... beliau akan beritahu," katanya.

Najib juga menegaskan rakyat Malaysia tidak boleh mempersoalkan asas pembinaan negara di bawah prinsip Perlembagaan Persekutuan, tetapi boleh mempersoalkan keadilan dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan.

Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan boleh melaksanakan tindakan afirmatif membantu Bumiputera tetapi pada masa sama perlu adil kepada masyarakat lain termasuk Cina. 
"Saya faham sebab itulah saya hasilkan gagasan 1Malaysia. Kita perlu bersikap inklusif, membantu sebanyak yang boleh, semua bangsa, semua komuniti tidak kira kecil atau besar.

"Kalau kita mula mempersoalkan asas penubuhan negara ini, negara akan hancur.. apa yang kita hendak perlu secara konsensus dengan mengambil kira kehendak dan kebimbangan masyarakat.

"Selepas itu kita boleh membangunkan negara aman, sejahtera dan masa depan yang cerah. Saya menjanjikan anda semua kerajaan yang adil dan saksama," katanya.

Perdana Menteri berkata, BN juga memahami dan menyedari tiga lagi perkara asas yang menjadi tunjang perjuangan masyarakat Cina di negara ini. Perkara itu merangkumi kemakmuran ekonomi, kerajaan yang adil dan saksama, tadbir urus yang baik dan pendidikan.

Katanya, kerajaan BN sentiasa memastikan ekonomi negara antara yang terbaik di dunia dengan pertumbuhan memberangsangkan, sekali gus berupaya menjadi cermin pembangunan negara pada masa akan datang.

Beliau turut mengumumkan kerajaan memperuntukkan RM30 juta untuk sekolah jenis kebangsaan Cina tahun depan.

No comments:

Post a Comment