TANGGUNJAWAB MENANTU TERHADAP IBUBAPA MENTUA
Tanggungjawab menantu terhadap mentua jarang dibincangkan secara terbuka.
Bahan-bahan berkaitan isu ini juga agak terhad. Bagi sesetengah pihak, mungkin dianggap
tidak penting. Apatah lagi perkara ini tidak disentuh secara spesifik dalam Al-Quran, Hadis
dan perbincangan secara terbuka, atau mungkin perkara ini ada dibincangkan, tetapi penulis
masih belum menjumpai atau menerokai ilmu tersebut.
Setelah meneliti perkara ini secara mendalam, penulis dapat katakan bahawa tanggungjawab
menantu terhadap ibu bapa mentua adalah sama seperti tanggungjawab anak terhadap
ibu bapa kita sendiri. Antara ayat-ayat
Quran dan Hadis berkaitan tanggungjawab kita terhadap ibu bapa yang turut boleh
diaplikasikan dalam konteks ibu bapa mentua yang sempat dipetik dalam kertas kerja ini
adalah seperti berikut:
Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan
hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang
di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu,
sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah
kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan
rendahkahlah dirimu terhadap mereka berdia dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah:
“Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik
aku waktu kecil” (QS Al-Israa’: 23-24)
Dan sembahlah Allah dan jangan kamu menyekutukan denganNya sesuatupun, dan kepada
kedua ibu bapa hendaklah kami berbuat baik, dan yang mempunyai tali kerabat, anak-anak
yatim, orang-orang miskin dan tetangga yang menjadi kerabat....(QS An-Nisa’:36)
Nabi Muhammad SAW telah menekankan bahawa derhaka kepada orang tua adalah salah
satu dosa besar setelah menyekutukan Allah SWT. Rasulullah bersabda: “Adakah kalian
mahu kuberitahu tentang dosa-dosa yang besar?”. Para sahabat menjawab: “Kami mahu,
ya Rasulullah SAW”. Rasulullah SAW bersabda: “menyekutukan Allah SWT dan derhaka
kepada orang tua”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
"Sampaikanlah kepada sesiapa yang engkau temui daripada kaum wanita, bahawasanya
taat kepada suami serta mengakui haknya adalah menyamai pahala orang yang berjihad
pada jalan Allah, tetapi sangat sedikit sekali golongan kamu yang dapat melakukan
demikian." (Riwayat Al-Bazzar dan Ath-Thabrani)
Ayat lain berkaitan Q.S Luqman: 14, Q.S Al-Ankabut: 8 dan sebagainya.
Prinsip Islam Terhadap Perkahwinan
Lelaki bertangungjawab sepenuhnya terhadap isteri yang dikahwininya. Ini kerana lelaki
tersebut telah ‘mengambil’ anak perempuan tersebut daripada ibu bapanya. Bermakna,
perempuan tersebut telah menjadi ‘hak mutlak’ si suami. Justeru, menjadi tanggungjawab
suami sepenuhnya untuk menyempurnakan segala keperluan isterinya zahir dan batin.
Tanggungjawab suami tidak terhenti setakat isterinya, malahan terhadap kepada kedua
ibu bapa kepada isteri atau mentua. Suami (menantu) tidak boleh membiarkan ibu bapa
mentua setelah anaknya telah diambil. Sikap tidak bertanggungjawab atau lepas tangan
seolah-olah kita melakukan perkara yang sama terhadap ibu bapa sendiri.
Pendek kata, kedudukan ibu bapa sendiri dan mentua adalah sama tidak kira sama ada
mentuanya beragama Islam atau tidak. Sama seperti tanggungjawab anak yang telah
memeluk Islam terhadap ibu bapanya yang belum memeluk Islam.
Seperti mana Islam menetapkan bahawa setiap anak yang memeluk agama Islam wajib
menghormati ibu bapanya yang tidak memeluk Islam. Begitulah juga apabila anaknya ini
telah berkahwin. Hubungan dan penghormatan tetap sama, kecuali jika dipaksa melakukan
perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam
Contoh, isteri saya selaku menantu kepada ibu bapa saya amat menghormati kedua ibu bapa
saya walaupun agama berlainan. Begitu juga dengan saya selaku menantu kepada kedua
ibu bapa isteri saya (mentua).
Pendek kata, Islam tidak membezakan martabat ibu bapa tidak kira apa juga agamanya
selagi mana kedua-dua pihak tidak mempunyai niat tidak baik.
Dalam Islam tanggungjawab menantu terhadap ibubapanya sendiri dan ibubapa mentuanya
adalah sama.
Hubungan Istimewa Menantu dan Mentua
Hubungan istimewa menantu dan mertua adalah sama seperti hubungan istimewa ibu bapa
sendiri yakni tidak batal wuduk bila bersentuhan dan tidak boleh dikahwini. Ini bermakna,
martabat mentua adalah sama seperti ibu bapa.
Penulis dapat rangkumkan tanggungjawab menantu terhadap mertua berdasarkan kepada
jadual di bawah
Tanggungjawab Menantu Lelaki dan Perempuan Mengikut Keutamaan
Menantu Lelaki
Allah SWT
Rasulullah SAW
Ibu/Ibu Mertua
Bapa/Bapa Mertua
Isteri
Anak-anak
Lain-lain
Menantu Perempuan
Allah SWT
Rasulullah SAW
Suami
Anak-anak
Ibu/Ibu mertua
Bapa/bapa mertua
Lain-lain
Ibu bapa mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati ibu bapa kita sendiri. Kalau
mereka kecil hati, sama seperti kita menyinggung perasaan ibu bapa sendiri. Jika kita sayang
anaknya, kenapa kita tidak sayang orang yang melahirkannya juga? Penulis yakin ada
ramai menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat
tentang anaknya sehingga mengabaikan anak menantunya. Perbuatan sebegini sudah pasti
bercanggah dengan tuntutan agama Islam.
Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua,
keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang
dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. Sebaliknya anak perempuan, yang pertama
Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak
ke atas menantu.
Peristiwa Nabi Ibrahim dan anak menantunya perlu dijadikan teladan. Nabi Ibrahim pergi
menziarahi menantunya ketika puteranya, Nabi Ismail tiada di rumah. Isteri Nabi Ismail belum
pernah bertemu bapa mertuanya, Nabi Ibrahim. Apabila sampai di rumah anaknya itu,
terjadilah dialog antara Nabi Ibrahim dan menantunya.
Nabi Ibrahim: Siapakah kamu?
Menantu: Aku isteri Ismail.
Nabi Ibrahim: Di manakah suamimu, Ismail?
Menantu: Dia pergi berburu.
Nabi Ibrahim: Bagaimanakah keadaan hidupmu sekeluarga?
Menantu: Oh, kami semua dalam kesempitan dan (mengeluh) tidak pernah senang dan
lapang.
Nabi Ibrahim: Baiklah! Jika suamimu balik, sampaikan salamku padanya. Katakan padanya,
tukar tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan supaya menceraikan isterinya).
Menantu: Ya, baiklah.
Setelah Nabi Ismail pulang daripada berburu, isterinya terus menceritakan tentang orang tua
yang telah singgah di rumah mereka.
Nabi Ismail: Adakah apa-apa yang ditanya oleh orang tua itu?
Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.
Nabi Ismail: Apa jawapanmu?
Isteri: Aku ceritakan kita ini orang yang susah. Hidup kita ini selalu dalam kesempitan, tidak
pernah senang.
Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?
Isteri: Ya ada. Dia berpesan supaya aku menyampaikan salam kepadamu serta meminta
kamu menukarkan tiang pintu rumahmu.
Nabi Ismail: Sebenarnya dia itu ayahku. Dia menyuruh kita berpisah. Sekarang kembalilah
kau kepada keluargamu.
Ismail pun menceraikan isterinya yang suka merungut, tidak bertimbang rasa serta tidak
bersyukur kepada takdir Allah SWT. Sanggup pula mendedahkan rahsia rumah tangga
kepada orang luar. Tidak lama selepas itu, Nabi Ismail berkahwin lagi. Setelah sekian lama,
Nabi Ibrahim datang lagi ke Makkah dengan tujuan menziarahi anak dan menantunya.
Berlakulah lagi pertemuan antara mertua dan menantu yang saling tidak mengenali.
Nabi Ibrahim: Di mana suamimu?
Menantu: Dia tiada dirumah. Dia sedang memburu.
Nabi Ibrahim: Bagaimana keadaan hidupmu sekeluarga? Mudah-mudahan dalam
kesenangan?
Menantu: Syukurlah kepada tuhan, kami semua dalam keadaan sejahtera, tiada apa yang
kurang.
Nabi Ibrahim: Baguslah kalau begitu.
Menantu: Silalah duduk sebentar. Boleh saya hidangkan sedikit makanan.
Nabi Ibrahim: Apa pula yang ingin kamu hidangkan?
Menantu: Ada sedikit daging, tunggulah saya sediakan minuman dahulu.
Nabi Ibrahim: (Berdoa) Ya Allah! Ya Tuhanku! Berkatilah mereka dalam makan minum
mereka. (Berdasarkan peristiwa ini, Rasulullah beranggapan keadaan mewah negeri Makkah
adalah berkat doa Nabi Ibrahim).
Nabi Ibrahim: Baiklah, nanti apabila suamimu pulang, sampaikan salamku kepadanya.
Suruhlah dia menetapkan tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan untuk mengekalkan isteri
Nabi Ismail).
Apabila Nabi Ismail pulang daripada berburu, seperti biasa dia bertanya sekiranya sesiapa
datang mencarinya.
Nabi Ismail: Ada sesiapa datang semasa aku tiada di rumah?
Isteri: Ya, ada. Seorang tua yang baik rupanya dan perwatakannya sepertimu.
Nabi Ismail: Apa katanya?
Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.
Nabi Ismail: Apa jawapanmu?
Isteri: Aku nyatakan kepadanya hidup kita dalam keadaan baik, tiada apapun yang kurang.
Aku ajak juga dia makan dan minum.
Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?
Isteri: Ada, dia berkirim salam buatmu dan menyuruh kamu mengekalkan tiang pintu
rumahmu.
Nabi Ismail: Oh, begitu. Sebenarnya dialah ayahku. Tiang pintu yang dimaksudkannya itu
ialah dirimu yang dimintanya untuk aku kekalkan.
Isteri: Alhamdulillah, syukur.
Pengajaran daripada kisah ini adalah mentua mempunyai hak untuk memberikan pandangan
terhadap menantunya. Menantu sepatutnya memberikan contoh yang terbaik kepada mentua
demi menjaga keharmonian rumahtangga. Penulis yakin bahawa suami akan lebih
mengasihi isterinya, jika isterinya menyayangi ibu bapa suaminya.
Dalam usaha memenuhi tuntutan tersebut, penulis menggariskan beberapa perkara berikut
untuk diteliti dan dilakukan oleh menantu terhadap mentua sebagai tanda penghormatan dan
membalas budi mereka.
1. mentaati mentua pada segala yang diperintahnya kepada anak, kecuali perkara maksiat
2. berbicara kepada keduanya dengan adab dan lemah lembut
3. memberikan bantuan kewangan (bulanan) sebagai tanda mengambil berat
4. bangun menghormati keduanya apabila mereka datang
5. mencium tangan kedua dan memeluknya, setiap pagi dan petang dan pada setiap upacara
6. memelihara nama, kehormatan, serta harta benda mereka
7. memuliakan mereka, dan memberikan mereka yang diminta
8. bermesyuarat dengan mereka dalam urusan berkaitan
9. memperbanyakkan doa dan permohonan ampun bagi mereka
10. cuba membuat sesuatu untuk menggembirakan mereka tanpa perlu diingatkan atau
ditunjukkan kepada si anak
11. tidak mengangkat suara di hadapan mereka
12. tidak cuba memotong percakapan mereka ketika mereka sedang mengatakan sesuatu
13. sentiasa meminta izin mereka jika mahu keluar rumah
14. tidak memeranjatkan mereka, ketika sedang tidur
15. tidak melebihkan isteri dan anak dari kedua mereka
16. tidak mencela mereka, jika mereka melakukan sesuatu yang tidak memuaskan
17. tidak ketawa dalam majlis mereka, jika tidak ada sebab yang menarik untuk ketawa
18. tidak memanjangkan tangan kepada makanan, sebelum mereka terlebih dahulu
memulakannya
19. tidak tidur atau baring, padahal mereka masih lagi duduk kecuali jika mereka telah
mengizinkan
20. tidak melunjurkan kaki di hadapan mereka
21. tidak masuk dahulu sebelum mereka atau berjalan di hadapan mereka
22. menyahut panggilan mereka serta merta, apabila mereka memanggil
23. memuliakan teman-teman mereka di waktu hayat mereka dan sesudah mereka meninggal
24. tidak berkawan dengan seorang yang tidak mematuhi kedua ibubapanya
25. memberi dan bertukar tukar hadiah ketika hari lahir mereka
26. membawa dan menemani mereka ke masjid jika diperlukan
27. mendoakan keduanya, khususnya sesudah meninggal, sebab adalah sangat berguna
kepada mereka
Pengkaji tidak menafikan bahawa contoh terlalu ideal, tetapi apa yang ingin ditonjolkan
adalah penghormatan dan keadilan yang perlu dilakukan oleh menantu terhadap ibu bapa
dan mentuanya.
Kesimpulan
Islam meletakkan martabat yang tinggi terhadap ibu/ibu mertua dan bapa/bapa mertua.
Justeru, tanggungjawab ini tidak boleh diabaikan oleh menantu lelaki terutamanya.
Mengabaikan salah seorang daripada mertua seolah-olah mengabaikan ibu bapa sendiri.
Kesejahteraan rumahtangga amat bergantung kepada sejauh mana tanggungjawab menantu
terhadap ibu bapa mertua. Jika tanggungjawab ini diabaikan sudah tentu si isteri akan
menjadi kurang selesa disebabkan oleh ibu bapanya sendiri diabaikan oleh suaminya.
Satu persoalan yang perlu difikirkan bersama adalah, adakah derhaka menantu terhadap
mentua, sama seperti derhaka anak terhadap ibu bapa sendiri? Adakah syurga di telapak
kaki ibu, boleh diaplikasikan dalam konteks syurga di telapak kaki ibu mentua? Sama-sama
kita fikirkan.
Bahan-bahan berkaitan isu ini juga agak terhad. Bagi sesetengah pihak, mungkin dianggap
tidak penting. Apatah lagi perkara ini tidak disentuh secara spesifik dalam Al-Quran, Hadis
dan perbincangan secara terbuka, atau mungkin perkara ini ada dibincangkan, tetapi penulis
masih belum menjumpai atau menerokai ilmu tersebut.
Setelah meneliti perkara ini secara mendalam, penulis dapat katakan bahawa tanggungjawab
menantu terhadap ibu bapa mentua adalah sama seperti tanggungjawab anak terhadap
ibu bapa kita sendiri. Antara ayat-ayat
Quran dan Hadis berkaitan tanggungjawab kita terhadap ibu bapa yang turut boleh
diaplikasikan dalam konteks ibu bapa mentua yang sempat dipetik dalam kertas kerja ini
adalah seperti berikut:
Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan
hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang
di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu,
sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah
kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan
rendahkahlah dirimu terhadap mereka berdia dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah:
“Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik
aku waktu kecil” (QS Al-Israa’: 23-24)
Dan sembahlah Allah dan jangan kamu menyekutukan denganNya sesuatupun, dan kepada
kedua ibu bapa hendaklah kami berbuat baik, dan yang mempunyai tali kerabat, anak-anak
yatim, orang-orang miskin dan tetangga yang menjadi kerabat....(QS An-Nisa’:36)
Nabi Muhammad SAW telah menekankan bahawa derhaka kepada orang tua adalah salah
satu dosa besar setelah menyekutukan Allah SWT. Rasulullah bersabda: “Adakah kalian
mahu kuberitahu tentang dosa-dosa yang besar?”. Para sahabat menjawab: “Kami mahu,
ya Rasulullah SAW”. Rasulullah SAW bersabda: “menyekutukan Allah SWT dan derhaka
kepada orang tua”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
"Sampaikanlah kepada sesiapa yang engkau temui daripada kaum wanita, bahawasanya
taat kepada suami serta mengakui haknya adalah menyamai pahala orang yang berjihad
pada jalan Allah, tetapi sangat sedikit sekali golongan kamu yang dapat melakukan
demikian." (Riwayat Al-Bazzar dan Ath-Thabrani)
Ayat lain berkaitan Q.S Luqman: 14, Q.S Al-Ankabut: 8 dan sebagainya.
Prinsip Islam Terhadap Perkahwinan
Lelaki bertangungjawab sepenuhnya terhadap isteri yang dikahwininya. Ini kerana lelaki
tersebut telah ‘mengambil’ anak perempuan tersebut daripada ibu bapanya. Bermakna,
perempuan tersebut telah menjadi ‘hak mutlak’ si suami. Justeru, menjadi tanggungjawab
suami sepenuhnya untuk menyempurnakan segala keperluan isterinya zahir dan batin.
Tanggungjawab suami tidak terhenti setakat isterinya, malahan terhadap kepada kedua
ibu bapa kepada isteri atau mentua. Suami (menantu) tidak boleh membiarkan ibu bapa
mentua setelah anaknya telah diambil. Sikap tidak bertanggungjawab atau lepas tangan
seolah-olah kita melakukan perkara yang sama terhadap ibu bapa sendiri.
Pendek kata, kedudukan ibu bapa sendiri dan mentua adalah sama tidak kira sama ada
mentuanya beragama Islam atau tidak. Sama seperti tanggungjawab anak yang telah
memeluk Islam terhadap ibu bapanya yang belum memeluk Islam.
Seperti mana Islam menetapkan bahawa setiap anak yang memeluk agama Islam wajib
menghormati ibu bapanya yang tidak memeluk Islam. Begitulah juga apabila anaknya ini
telah berkahwin. Hubungan dan penghormatan tetap sama, kecuali jika dipaksa melakukan
perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam
Contoh, isteri saya selaku menantu kepada ibu bapa saya amat menghormati kedua ibu bapa
saya walaupun agama berlainan. Begitu juga dengan saya selaku menantu kepada kedua
ibu bapa isteri saya (mentua).
Pendek kata, Islam tidak membezakan martabat ibu bapa tidak kira apa juga agamanya
selagi mana kedua-dua pihak tidak mempunyai niat tidak baik.
Dalam Islam tanggungjawab menantu terhadap ibubapanya sendiri dan ibubapa mentuanya
adalah sama.
Hubungan Istimewa Menantu dan Mentua
Hubungan istimewa menantu dan mertua adalah sama seperti hubungan istimewa ibu bapa
sendiri yakni tidak batal wuduk bila bersentuhan dan tidak boleh dikahwini. Ini bermakna,
martabat mentua adalah sama seperti ibu bapa.
Penulis dapat rangkumkan tanggungjawab menantu terhadap mertua berdasarkan kepada
jadual di bawah
Tanggungjawab Menantu Lelaki dan Perempuan Mengikut Keutamaan
Menantu Lelaki
Allah SWT
Rasulullah SAW
Ibu/Ibu Mertua
Bapa/Bapa Mertua
Isteri
Anak-anak
Lain-lain
Menantu Perempuan
Allah SWT
Rasulullah SAW
Suami
Anak-anak
Ibu/Ibu mertua
Bapa/bapa mertua
Lain-lain
Ibu bapa mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati ibu bapa kita sendiri. Kalau
mereka kecil hati, sama seperti kita menyinggung perasaan ibu bapa sendiri. Jika kita sayang
anaknya, kenapa kita tidak sayang orang yang melahirkannya juga? Penulis yakin ada
ramai menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat
tentang anaknya sehingga mengabaikan anak menantunya. Perbuatan sebegini sudah pasti
bercanggah dengan tuntutan agama Islam.
Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua,
keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang
dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. Sebaliknya anak perempuan, yang pertama
Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak
ke atas menantu.
Peristiwa Nabi Ibrahim dan anak menantunya perlu dijadikan teladan. Nabi Ibrahim pergi
menziarahi menantunya ketika puteranya, Nabi Ismail tiada di rumah. Isteri Nabi Ismail belum
pernah bertemu bapa mertuanya, Nabi Ibrahim. Apabila sampai di rumah anaknya itu,
terjadilah dialog antara Nabi Ibrahim dan menantunya.
Nabi Ibrahim: Siapakah kamu?
Menantu: Aku isteri Ismail.
Nabi Ibrahim: Di manakah suamimu, Ismail?
Menantu: Dia pergi berburu.
Nabi Ibrahim: Bagaimanakah keadaan hidupmu sekeluarga?
Menantu: Oh, kami semua dalam kesempitan dan (mengeluh) tidak pernah senang dan
lapang.
Nabi Ibrahim: Baiklah! Jika suamimu balik, sampaikan salamku padanya. Katakan padanya,
tukar tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan supaya menceraikan isterinya).
Menantu: Ya, baiklah.
Setelah Nabi Ismail pulang daripada berburu, isterinya terus menceritakan tentang orang tua
yang telah singgah di rumah mereka.
Nabi Ismail: Adakah apa-apa yang ditanya oleh orang tua itu?
Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.
Nabi Ismail: Apa jawapanmu?
Isteri: Aku ceritakan kita ini orang yang susah. Hidup kita ini selalu dalam kesempitan, tidak
pernah senang.
Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?
Isteri: Ya ada. Dia berpesan supaya aku menyampaikan salam kepadamu serta meminta
kamu menukarkan tiang pintu rumahmu.
Nabi Ismail: Sebenarnya dia itu ayahku. Dia menyuruh kita berpisah. Sekarang kembalilah
kau kepada keluargamu.
Ismail pun menceraikan isterinya yang suka merungut, tidak bertimbang rasa serta tidak
bersyukur kepada takdir Allah SWT. Sanggup pula mendedahkan rahsia rumah tangga
kepada orang luar. Tidak lama selepas itu, Nabi Ismail berkahwin lagi. Setelah sekian lama,
Nabi Ibrahim datang lagi ke Makkah dengan tujuan menziarahi anak dan menantunya.
Berlakulah lagi pertemuan antara mertua dan menantu yang saling tidak mengenali.
Nabi Ibrahim: Di mana suamimu?
Menantu: Dia tiada dirumah. Dia sedang memburu.
Nabi Ibrahim: Bagaimana keadaan hidupmu sekeluarga? Mudah-mudahan dalam
kesenangan?
Menantu: Syukurlah kepada tuhan, kami semua dalam keadaan sejahtera, tiada apa yang
kurang.
Nabi Ibrahim: Baguslah kalau begitu.
Menantu: Silalah duduk sebentar. Boleh saya hidangkan sedikit makanan.
Nabi Ibrahim: Apa pula yang ingin kamu hidangkan?
Menantu: Ada sedikit daging, tunggulah saya sediakan minuman dahulu.
Nabi Ibrahim: (Berdoa) Ya Allah! Ya Tuhanku! Berkatilah mereka dalam makan minum
mereka. (Berdasarkan peristiwa ini, Rasulullah beranggapan keadaan mewah negeri Makkah
adalah berkat doa Nabi Ibrahim).
Nabi Ibrahim: Baiklah, nanti apabila suamimu pulang, sampaikan salamku kepadanya.
Suruhlah dia menetapkan tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan untuk mengekalkan isteri
Nabi Ismail).
Apabila Nabi Ismail pulang daripada berburu, seperti biasa dia bertanya sekiranya sesiapa
datang mencarinya.
Nabi Ismail: Ada sesiapa datang semasa aku tiada di rumah?
Isteri: Ya, ada. Seorang tua yang baik rupanya dan perwatakannya sepertimu.
Nabi Ismail: Apa katanya?
Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.
Nabi Ismail: Apa jawapanmu?
Isteri: Aku nyatakan kepadanya hidup kita dalam keadaan baik, tiada apapun yang kurang.
Aku ajak juga dia makan dan minum.
Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?
Isteri: Ada, dia berkirim salam buatmu dan menyuruh kamu mengekalkan tiang pintu
rumahmu.
Nabi Ismail: Oh, begitu. Sebenarnya dialah ayahku. Tiang pintu yang dimaksudkannya itu
ialah dirimu yang dimintanya untuk aku kekalkan.
Isteri: Alhamdulillah, syukur.
Pengajaran daripada kisah ini adalah mentua mempunyai hak untuk memberikan pandangan
terhadap menantunya. Menantu sepatutnya memberikan contoh yang terbaik kepada mentua
demi menjaga keharmonian rumahtangga. Penulis yakin bahawa suami akan lebih
mengasihi isterinya, jika isterinya menyayangi ibu bapa suaminya.
Dalam usaha memenuhi tuntutan tersebut, penulis menggariskan beberapa perkara berikut
untuk diteliti dan dilakukan oleh menantu terhadap mentua sebagai tanda penghormatan dan
membalas budi mereka.
1. mentaati mentua pada segala yang diperintahnya kepada anak, kecuali perkara maksiat
2. berbicara kepada keduanya dengan adab dan lemah lembut
3. memberikan bantuan kewangan (bulanan) sebagai tanda mengambil berat
4. bangun menghormati keduanya apabila mereka datang
5. mencium tangan kedua dan memeluknya, setiap pagi dan petang dan pada setiap upacara
6. memelihara nama, kehormatan, serta harta benda mereka
7. memuliakan mereka, dan memberikan mereka yang diminta
8. bermesyuarat dengan mereka dalam urusan berkaitan
9. memperbanyakkan doa dan permohonan ampun bagi mereka
10. cuba membuat sesuatu untuk menggembirakan mereka tanpa perlu diingatkan atau
ditunjukkan kepada si anak
11. tidak mengangkat suara di hadapan mereka
12. tidak cuba memotong percakapan mereka ketika mereka sedang mengatakan sesuatu
13. sentiasa meminta izin mereka jika mahu keluar rumah
14. tidak memeranjatkan mereka, ketika sedang tidur
15. tidak melebihkan isteri dan anak dari kedua mereka
16. tidak mencela mereka, jika mereka melakukan sesuatu yang tidak memuaskan
17. tidak ketawa dalam majlis mereka, jika tidak ada sebab yang menarik untuk ketawa
18. tidak memanjangkan tangan kepada makanan, sebelum mereka terlebih dahulu
memulakannya
19. tidak tidur atau baring, padahal mereka masih lagi duduk kecuali jika mereka telah
mengizinkan
20. tidak melunjurkan kaki di hadapan mereka
21. tidak masuk dahulu sebelum mereka atau berjalan di hadapan mereka
22. menyahut panggilan mereka serta merta, apabila mereka memanggil
23. memuliakan teman-teman mereka di waktu hayat mereka dan sesudah mereka meninggal
24. tidak berkawan dengan seorang yang tidak mematuhi kedua ibubapanya
25. memberi dan bertukar tukar hadiah ketika hari lahir mereka
26. membawa dan menemani mereka ke masjid jika diperlukan
27. mendoakan keduanya, khususnya sesudah meninggal, sebab adalah sangat berguna
kepada mereka
Pengkaji tidak menafikan bahawa contoh terlalu ideal, tetapi apa yang ingin ditonjolkan
adalah penghormatan dan keadilan yang perlu dilakukan oleh menantu terhadap ibu bapa
dan mentuanya.
Kesimpulan
Islam meletakkan martabat yang tinggi terhadap ibu/ibu mertua dan bapa/bapa mertua.
Justeru, tanggungjawab ini tidak boleh diabaikan oleh menantu lelaki terutamanya.
Mengabaikan salah seorang daripada mertua seolah-olah mengabaikan ibu bapa sendiri.
Kesejahteraan rumahtangga amat bergantung kepada sejauh mana tanggungjawab menantu
terhadap ibu bapa mertua. Jika tanggungjawab ini diabaikan sudah tentu si isteri akan
menjadi kurang selesa disebabkan oleh ibu bapanya sendiri diabaikan oleh suaminya.
Satu persoalan yang perlu difikirkan bersama adalah, adakah derhaka menantu terhadap
mentua, sama seperti derhaka anak terhadap ibu bapa sendiri? Adakah syurga di telapak
kaki ibu, boleh diaplikasikan dalam konteks syurga di telapak kaki ibu mentua? Sama-sama
kita fikirkan.
Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
No comments:
Post a Comment