Wednesday, March 26, 2014

Tun M telah bertanyakan satu soalan cepumas


Perkongsian dari sahabat saya, Azmi Othman

Satu hari sekitar tahun 2004 aku bertemu Tun M di pejabatnya. Dalam perjumpaan itu ayahanda Tun M telah bertanyakan satu soalan cepumas pada aku..

"kenapa nak buat aircraft.. you bukan aviation background..?"

Dalam keadaan tak menjangka soalan tu akan keluar, aku menjawab juga..

"Err.. maafkan saya Tun.. Tun juga bukan background arkitek.. tapi Tun lah arkitek untuk Malaysia dan putrajaya sekarang."

Tun M senyum tapi beliau seperti tertunggu2 jawapan lebih baik dari aku..

"Lagi pun Tun, saya kecewa bila Iraq diserang oleh US, fighter jet iraq langsung tak berani naik dan melawan pasal jet mereka pun dibeli dari amerika.. gunakan teknologi amerika..

Dah tentu iraq tak boleh kalahkan fighter jet US yg guna 'latest technology'.. jadi saya fikir kita perlu mula develope teknologi aircraft sendiri dari bawah.." aku menerangkan lagi dgn penuh yakin.."

Beliau tersenyum seraya berkata..

"You tau dak yang semua fighter jet yang beli dari amerika tu TAK boleh terbang kalau perang dgn depa.. semua jet tu ada remote (code) yg boleh jadikan aircraft tu tak boleh nak hidup pun masa perang.."

Aku terkedu.. patut la kita tak beli dari mereka lagi..

Tq Ayahanda Tun kerana memberi aku satu ilmu baru (tahun 2004)..
 

No comments:

Post a Comment