Tuesday, August 7, 2012

Bermula Dengan Isu Songkok...






Bilakah orang Melayu mula bersongkok? Agak sukar juga untuk penulis memberikan jawapan. Walaubagaimanapun, berdasarkan penelitian penulis, orang Melayu mula bersongkok mungkin mulai abad ke-19. Dari mana pula asal-usul songkok? Ini adalah satu lagi persoalan yang timbul apabila membicarakan asal usul pemakaian songkok oleh orang Melayu. Terdapat pelbagai pendapat dan pandangan diberikan mengenai asal kehadiran songkok di alam Melayu ini. Ada yang mendakwa, ia berasal dari Turki. Ada yang mengatakan ia berasal dari Parsi (Iran). Ada juga mengatakan ia mungkin berasal dari benua Hindi (India). Apa yang menarik juga untuk diperhatikan, menjelang awal abad ke-20, terdapat ramai Raja-raja Melayu dirakamkan tidak memakai tengkolok, tetapi memakai perhiasan kepala seakan-akan songkok.





Adakah songkok melambangkan Islam? Tidak juga. Jika para pembaca pernah ke Indonesia, ada juga penduduk beragama Kristian yang memakai songkok (juga dipanggil Peci di sana) untuk ke Gereja pada hari Ahad. Songkok kini dianggap sebagai lambang Nasional di Malaysia, Republik Indonesia dan Negara Brunei Darussalam serta dipakai oleh Raja-raja Melayu, kerabat serta pembesar negara semasa majlis-majlis rasmi. Di negara kita, songkok merupakan sebahagian daripada pakaian kebangsaan (Baju Melayu) serta turut menjadi sebahagian daripada pakaian rasmi bagi Ahli Parlimen / Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN).



Sultan Brunei (kiri) bersama Yang Dipertuan Agong Malaysia (kanan)


Apa yang peliknya, semasa era tahun 1990-an dahulu, sudah kedengaran suara-suara sumbang daripada puak-puak Ultra-Kiasu yang menentang ‘pemaksaan’ pemakaian songkok kepada mereka yang terpilih untuk ke Parlimen mahupun DUN. Pemakaian songkok seolah-olah memaksa simbol Islam dikenakan kepada diri mereka. Yang sebenarnya adalah Melayu itu sinonim dengan Islam, dan masyarakat Melayu di Malaysia amnya dan di semenanjung khususnya memakai songkok untuk bersembahyang di masjid dan bagi menghadiri majlis-majlis bercorak keagamaan. Secara tidak langsung, puak-puak Ultra-Kiasu ini melihat songkok itu seolah-olah merupakan sebahagian lambang agama Islam.

Kemuncaknya adalah apabila puak-puak Ultra-Kiasu ini memenangi kerusi dalam jumlah yang besar pada Pilihanraya Umum dan Negeri yang lalu. Daripada isu tidak mahu memakai songkok, mereka mula menunjukkan belang yang sebenar dengan tidak mahu langsung memakai pakaian istiadat di DUN terutamanya semasa majlis pembukaan oleh Raja/Yang Dipertua Negeri. Paling jelas dilihat adalah semasa pembukaan DUN Pulau Pinang yang telah dikuasai oleh puak-puak Ultra-kiasu ini. Malahan Tuan Speaker dan para Melayu dari pakatan yang sama juga langsung tidak berani menegur perbuatan rakan-rakan mereka. Alasan yang remeh serta kelakar dinyatakan, bahawa pakaian yang mereka pakai juga kemas dan tidak melanggar peraturan dewan.

Penulis memuji ketegasan DUN Johor yang menghalau keluar Gwee Tong Hiang yang enggan memakai pakaian rasmi DUN Johor pada tahun 2008 yang lalu. Malahan dalam satu majlis pada tahun yang sama, Almarhum Sultan Johor dengan tegas juga secara terus terang mengkritik sikap ADUN tersebut. Malangnya pada tahun ini, perkara remeh ini kembali berulang. Sidang DUN Perak pada bulan ini menyaksikan Nga Kor Ming bukan sahaja tidak memakai pakaian istiadat, malahan memakai suit berwarna kelabu sedangkan yang dibenarkan adalah suit berwarna hitam. Speaker Perak yang dilantik kelihatan begitu lembik sekali dengan provokasi yang sengaja dibuat oleh Ultra-Kiasu ini. Mungkin kerana takut dikutuk oleh Speaker terdahulu yang turut berada di dalam DUN tersebut, atau parti pemerintah takut kehilangan undi Cina kerana takut dilabel sebagai perkauman. Melihat ‘kejayaan’ rakan mereka di Perak, perkara ini diulangi oleh rakan mereka di Pahang apabila dua Ultra-Kiasu di DUN Pahang, Leong Ngah Ngah dan Choong Siew Onn turut tidak memakai pakaian istiadat tersebut.








Bagi kebanyakan orang termasuk sesetengah orang Melayu, isu ini adalah isu remeh kerana menurut mereka, yang paling penting ialah para ADUN tersebut menyampaikan suara hati rakyat di DUN. Bagi penulis pula, perkara ini adalah berkaitan dengan disiplin, adab sopan, common-sense, prinsip menghormati majlis dan pemerintah, serta menyerlahkan sifat sebenar seseorang itu termasuklah sifat sombong dan bongkak. Tidakkah mereka terfikir secara halusnya, mereka ini telah berjaya menunjukkan penentangan terhadap kedaulatan Raja-raja Melayu sebagai pelindung agama Islam serta budaya Melayu yang menjadi teras kepada budaya Malaysia? Memandangkan perbuatan para Ultra-Kiasu ini tidak berani ditegur dan dikritik secara lantang oleh Speaker mahupun ADUN yang lain, maka penulis memberi jaminan perkara ini akan berulang di sidang DUN Negeri lain (kecuali Johor), termasuklah mungkin di Sarawak, dimana 15 kerusi DUN baru-baru ini telah berjaya dirampas oleh pihak pembangkang.

Apa pun, para Ultra-Kiasu ini telah memberi contoh yang cukup 'baik' kepada para anak bangsa kita agar berani melanggar peraturan. Selepas ini, adik-adik Melayu mahupun Cina sendiri yang belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina tidaklah perlu memakai pakaian seragam sekolah ataupun pakaian sukan yang telah ditetapkan. Pakai sahaja apa pun pakaian yang dimahukan, asalkan kemas. Kerana yang penting, kita datang sekolah untuk menuntut ilmu duniawi sahaja, bukannya untuk belajar adab sopan dan mematuhi peraturan sebagaimana yang dianuti oleh puak Ultra-Kiasu ini.


Nota : Penulis ada juga berjumpa segelintir Melayu pada hari ini yang berfikiran politik sempit enggan memakai songkok kerana dikatakan melambangkan parti keris. Apa pun, perkara ini juga bukanlah satu kesalahan yang mendatangkan dosa. Tidak kira songkok, kopiah atau ketayap, semoga kita mendapat pahala kerana mengamalkan sunnah. Cuma diharapkan janganlah disempitkan pemikiran semata-mata kerana politik.

No comments:

Post a Comment