Monday, February 13, 2012

Pas dan Anwar

ADALAH sangat merendahkan taraf pemikiran pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli Pas jika kita mengatakan mereka tidak mempercayai tentang keperibadian tersembunyi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi mereka perlu bersabar menyembunyikan kepercayaan itu demi untuk Pas sampai ke Putrajaya.
Masakan mereka terlalu bodoh untuk memikirkan kenapa Anwar tidak mengambil tindakan menyaman malu orang yang mendedahkan keburukannya sedang mereka membuat cabaran kepada beliau secara terbuka dan bertalu-talu.
Orang Pas sering mempertahankan Anwar dengan alasan pemimpin-pemimpin UMNO juga mempunyai masalah kelemahan moral.
Tetapi mereka terlupa hakikat bahawa kebanyakan pemimpin UMNO yang terlibat tidak memprojekkan diri sebagai seorang pejuang Islam yang suci, berkhutbah Jumaat atau memberikan syarahan yang menggambarkan diri sebagai pemimpin besar Islam.
Pemimpin utama UMNO seperti Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj telah menjadi contoh seorang pemimpin Islam yang amat bertolak ansur kepada kelemahan manusia dan mengakui amalan-amalannya yang tidak dianggap baik oleh orang Islam termasuk yang dikutuk oleh Pas.
Sesuai dengan pemodenan dan peredaran zaman, Menteri Besar dan Mursyidul Am, Datuk Nik Aziz Nik Mat telah beralih menunjukkan toleransi yang lebih liberal.
Bagaimanapun kesabaran ahli-ahli Pas lain pula iaitu mereka bersabar kerana bergantung kepada Anwar untuk sampai ke Putrajaya dengan keyakinan bahawa semua dasar Pas dapat dipulihkan apabila Pas berkongsi kuasa kerajaan pusat dengan DAP dan PKR kelak kerana akan mempunyai 'Bargaining Power'.
Bagaimanapun seorang yang cerdik tidak dapat melihat logik hal ini akan berlaku kerana dalam keadaan sekarang pun Pas telah banyak bertolak ansur mengenai prinsip Islamnya.
Maka apatah lagi setelah berkuasa, tentunya nafsu untuk menikmati kedudukan dan kuasa akan mengatasi prinsip. DAP dan PKR telah pun memahami kelemahan Pas.
Pas juga amat toleransi kepada pendirian Anwar menyokong kewujudan negara Israel kerana semakin kuat bantahan disuarakan oleh rakyat negara ini maka semakin popular Anwar di kalangan masyarakat Yahudi dan Amerika Syarikat serta akan semakin banyak peruntukan yang akan dapat dikongsi bersama oleh Pas dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13.



Oleh TAN MALAKA

No comments:

Post a Comment